השתלת קרנית – הכנות לקראת הניתוח

מהי הקרנית?

הקרנית היא החלק בעין החיצוני ביותר, אותו משטח המהווה "כיפה" שדרכה נכנסות קרני האור אל העין. הקרנית היא זו הקולטת את קרני האור ומאפשרת להן לעבור לאזורים אחרים של העין.

מה קורה לקרנית פגועה?

במצבים בהם הקרנית נפגעת, בין אם בשל פציעה או פגיעה כלשהי ובין אם בשל מחלה, חלה ירידה בחדות הראייה וכתוצאה מכך גם ביכולת לראות בצורה תקינה. ברוב המקרים המטפל ייטה לטפל באמצעות תיקון אופטי, קרי עדשות מגע או משקפיים או באמצעות תהליכים תרופתיים שונים. עם זאת, כאשר אין אופציה אחרת, הנטייה של הרופאים היא לבחור בטיפול יעיל המתבצע באמצעות ניתוח.

הכנה לניתוח

טרם הניתוח, יש לוודא כי ההיסטוריה הרפואית של המטופל מאפשרת לו לעבור את הפרוצדורה הייחודית. כך למשל, מטופלים הנוטלים תרופות שונות צריכים לעבור מספר בדיקות לפני החלטה על ביצוע הניתוח. זאת, בשל ניגודיות בין אופי הטיפול ובין החומרים הפעילים בתרופות שונות.

בבוקר הניתוח מומלץ להימנע מארוחה כבדה ולהסתפק באכילת ארוחה קלה בלבד. קצת לפני התחלת הפרוצדורה יוזלפו אל עיניכם טיפות עיניים המיועדות לניתוח.

שלבי הניתוח

לקראת ניתוח השתלת קרנית המטופל עובר הרדמה מקומית באמצעות טיפות ו/או ג'ל מאלחש כאבים, בהתאם לצורך הספציפי של המטופל. לאחר ההרדמה, הקרנית הפגועה מוסרת ובמקומה משתילים שכבה חדשה של קרנית שקופה ותקינה.

כדי להבטיח את תקינות הניתוח, הקרנית נשמרת בתנאים מקסימליים זמן קצר לפני הניתוח כך שמרגע ההחלטה על ביצוע הניתוח ועד לביצועו עובר פרק זמן קצר ביותר והניתוח עצמו נמשך בין שעה לשעתיים לכל היותר.

מיד לאחר הניתוח

לאחר הניתוח המטופל מועבר לחדר שחרור ובו הוא השוכב להתאושש כשהעין המטופלת חבושה. חשוב לזכור כי מדובר בהחלפה של גוף טבעי לעין והכנסת גוף זר במקומו כך שהגוף יגיב. המטופל יחוש אי נוחות ויש כאלה המתמודדים עם תחושות כאב קלות. אם הכאבים בלתי נסבלים הרופא יספק תרופות לשיכוך הכאבים. בכל מקרה, אסור לשפשף את העין, אסור ללחוץ עליה ואין לגרד אותה. במקרים מסוימים תוכלו לקחת כדור אספירין וזאת רק לאחר שתקבלו הנחיה מתאימה מהרופא.

החלמה מהניתוח

ההחלמה מניתוח השתלת קרנית מצריכה מהמטופל לקחת חופש של שבועיים לפחות על מנת לאפשר לרקמת הקרנית החדשה להשתלב בהצלחה בגלגל העין. אם אתם חשים במהלך השבועיים מתום הניתוח או לאחר מכן כאבים בעיניים, עליכם לפנות באופן מידי לרופא ואם הכאבים ממש חמורים יש להגיע מידית לחדר מיון.



כל הזכויות שמורות